Élmény és tanulás!? Mit kezdjen az élményközpontú generációval a pedagógus az osztályteremben? …és mit kezd most az iskolarendszer? Hogyan lehet élmény a tanár számára a tanítás? Az Educast podcastmagazin legújabb adásában Setényi János oktatáskutató, az Expanzió Humán Tanácsadó Kft. ügyvezetője és Gruber Andrea, a Pressley Ridge Alapítvány vezetője beszélget a fenti kérdésekből kiindulva.
SZERZŐ: KAUTNIK ANDRÁS
FOTÓ: moderniskola.hu
A meghívott szakértők beavatják a hallgatókat innovatívan diagnosztikus szemléletükbe: jelenleg az iskola a társadalom „aszpirinje”? – kockáztatja meg a kérdést Setényi János. Lehetséges, hogy a szabadságukkal élni nem tudó felnőttek az iskolától, az oktatási intézménytől várják el, hogy kezelje a felelőtlen életformájukból fakadó, a következő generációt érintő ártalmakat?
A Pressley Ridge Alapítvány szakemberei az élménypedagógia módszereivel is támogatják a pedagógusokat és az iskolákat abban, hogy a traumatizált tanulók is képesek legyenek „jól működni”, tanulni az osztályközösségben. Ennek eredménye többek közt az, hogy az általuk támogatott intézmények mikrokörnyezetében nőtt a tanárok megbecsültsége. Az adásban Gruber Andreától az Alapítvány magyarországi tevékenységéről többet is meg tudhatunk.
Az élménypedagógia szálat meghúzva rendre az egész oktatásügy és a magyar társadalom működésének szövedéke feslett fel a beszélgetésben: előkerültek a tanulók életútjában, lehetőségeiben megjelenő drámai különbségek, valamint az iskolák világának és a pedagógustásadalom „személyi állományának” végletes differenciáltsága is.
Például a szakképzésben egyre bátrabban mutatható föl olyan értelmes cél és jövőkép, ami vállalható és megugorható kihívássá (élménnyé) keretezi át az addig hasztalannak tűnő tanulást. „Cserébe” erősen traumatizált sorsokkal találkoznak a tanárok.
Az iskolarendszerrel kapcsolatos közbeszédet és értékrendet erősen uraló „középosztályt” tanítóknak pedig a szülők és a tanulók hiszterizáltságával kell szembenézniük, amit a jobb középiskolai és egyetemi helyekért folytatott elkeseredett harc táplál.
Az Élménypedagógia és ami mögötte van című epizód az Educast honlapján érhető el. Ez a podcastmagazin olyan nevelőkhöz szól, akik tudatosan választott értékek mentén akarják gondozni hivatásukat. Az egyes adások aktuális (köz)oktatási témákhoz kapcsolódnak. Ezek – a tömegmédia kíváncsiságát meghaladva – a meghívott szakértővel árnyaltabb megközelítésébe, elmélyültebb beszélgetés fókuszába kerülnek. Így volt szó az iskolai erőszakról Raffael István roma családgondozóval, a tanári életpályán való kiteljesedésről Magó Kinga testnevelővel, aki mentálhigiénés szakember, pszichodráma-vezető és coach, valamint a gyermekvédelem és a közoktatás együttműködésének lehetőségeiről beszélgettünk Csókay Lászlóval. Az epizódok Viktor E. Frankl humanista, értelemközpontú szellemiségében készülnek, a Logotarápia Alapítvány szakmai hátterével.